Toch Openbaar Vervoer in Dierdonk of toch niet!!
De kogel is half door de kerk, maar de kans is groot dat het er toch van gaat komen, Openbaar Vervoer door Dierdonk!
Na de vergadering op 13 juni jl. met aan tafel de projectgroepsleden van OV-Dierdonk, verkeersdeskundige van de gemeente Helmond Dhr. M. Unterberg, Dhr. F. Tilburgs Hermesgroep en Dhr. L Jacobs Hermesgroep zijn we tot de volgende conclusie gekomen.
Om een lijnbus door de wijk te laten rijden moeten er eerst enkele verkeerstechnische aanpassingen doorgevoerd worden. Tevens moet er worden geënquêteerd onder de Dierdonkers of er wel voldoende belangstelling is om een bus door de wijk te laten rijden, het moet tenslotte rendabel blijken.
Er zijn twee er opties:
- Een eigen Buurtbus
- Een wijziging van de bestaande route streeklijn 23
De eerste optie valt op dit moment af omdat de kans van slagen klein is. Er zal jaarlijks meer dan € 40.000,- aan financiering beschikbaar moeten zijn. Daarnaast moet er een goede organisatie met vrijwilligers worden opgericht.
De tweede optie lijkt meer kansrijk daarom hebben we het volgende stappenplan afgesproken:
Stap 1)
- Route 1) Hermes gaat na of het mogelijk is om binnen de rijtijden het rondje Dierdonk te rijden via de Kromme Geer en zo verder via de Bakelsedijk.
- Route 2) Hermes gaat na of het mogelijk is om binnen de rijtijden het rondje Dierdonk te rijden via de Coendersberglaan / Dierdonklaan en zo verder via de Bakelsedijk.
Pas wanneer blijkt dat route 1 of 2 haalbaar is binnen de rijtijden van Hermes start stap 2.
Stap 2)
- Een van de betere halten van lijn 23 is de halte op de Rembrandtlaan. Door de route aan te passen via Dierdonk vervalt de halte op de Rembrandtlaan. De gemeente zal moeten afwegen of dit acceptabel is en stemt dit af met Hermes.
- Op zowel route 1 als 2 liggen (mogelijk) infrastructurele obstakels. Gemeente moet inzichtelijk maken wat er nodig is om dit aan te passen en hoeveel dit kost. Daarna zal de gemeente moeten kijken of hier middelen voor beschikbaar zijn.
(Mogelijke) obstakels op route 1:
Aanvullende obstakels op route 2:
Pas wanneer blijkt dat stap 2 geen belemmering vormt start stap 3.
Stap 3)
- Wijkraad en projectgroep onderzoeken draagvlak bij omwonenden van busroute (vooral omwonenden Kromme Geer en basisschool Dierdonk).
- Projectgroep, Hermes en gemeente bepalen de locaties van bushalten en stemmen dit af met omwonenden.
Afspraak is dat we binnen 2 maanden duidelijkheid willen hebben over de stappen 1 en 2. Daarna kan de wijkraad en de projectgroep aan de slag met toetsing van draagvlak bij omwonenden.
Met vriendelijke groet,
Projectgroepsleden OV-Dierdonk,
Herman van Hassel, Tom Schalks en Nico Tuip
Goedemorgen. Met belangstelling gelezen. Goed dat er wordt gedacht over openbaar vervoer in Dierdonk. Ik woon zelf aan route 1 (De Kromme Geer) en heb op zich geen bezwaar tegen een autobus door de straat. Echter wil ik het volgende meegeven: Aan de Kromme Geer is een hondenuitlaatstrook gelegen. Honden op die strook en de baasjes lopen vaak op straat vanwege hoeveelheid poep op de strook. Aan de Kromme Geer verder twee speelterreinen. Er gaat nogal eens een bal de straat op met een er achteraan rennend kind. Een autobus is dan niet bevorderlijk. Dan het speelterrein aan “de Druppel”. Ook daar zijn vaak jonge kinderen aan het spelen; niet alleen op dat veld maar ook in het groen tussen de beide zijden van bebouwing. Met regelmaat rent er een kind vanuit het groen de straat op. De gemeente heeft (op mijnj aanreiken) zelfs een balk geplaatst in het groen thv pand 99 om het onverhoeds de straat oprennen te voorkomen. Dit soort problemen zie ik niet ontstaan bij route 2. Aan route 2 ligt wel de basisschool Dierdonk. Veelal zijn de ouders aanwezig bij het ophalen van de kinderen. Het “obstakel” op route 2 in casu het plateau bij de school wil ik graag zien als voordeel. Mijns inziens is de verkeersveiligheid in zijn algemeenheid gebaat als er een tweede plateau wordt aangelegd om al het gemotoriseerd verkeer te dwingen snelheid te minderen. Een met verkeerslicht beveiligde oversteekplaats voor voetgangers zou helemaal TOP zijn.
Bedankt voor de informatie.