The Continuing Story N279

The Continuing Story N279

Beste wijk bewoners het is een poosje rustig geweest rondom de ontwikkelingen betreffende de “Provincialeweg N279”.

The Continuing Story N279Zoals u mogelijk uit de media heeft mee gekregen is er voldoende gelobbyd om het onderwerp wederom op de agenda van de Provinciale Staten te krijgen en deze mensen, slim als die zijn hebben in dit geval de bal bij de gemeenten op het bord gelegd. Nog voor de 1ste juli moeten de betreffende Gemeenten met een gezamenlijk voorstel komen betreffende een plan van aanpak. U zult begrijpen dat dit niet gemakkelijk zal gaan vanwege vermeende tegenstrijdige belangen. De Provincie wil zoals is toegezegd beginnen met de aanleg van de ongelijkvloerse kruisingen. Deze kruisingen moeten toekomst bestendig zijn en dat betekent dat er op termijn de ruimte moet zijn om de N279 alsnog 2 maal 2 banen uit te kunnen voeren als dat noodzakelijk is. Er zijn partijen die dat momenteel al wenselijk vinden dan wel noodzakelijk. Afhankelijk van de keuze welke gemaakt wordt heeft dat nogal wat impact voor de wijken Dierdonk en Helmond-Noord maar ook niet te vergeten Rijpelberg en Brouwhuis. Wat nu voorgelegd gaat worden moet dus de komende 30 tot 50 jaar bestendig zijn.

The Continuing Story N279Bij een keuze voor de huidige traject betekent het voor Dierdonk en Helmond-Noord dat de directe aansluitingen op de N279 bij de Waterleliesingel en de Coenderberglaan worden afgesloten. Voor beide wijken betekent het een forse toename van verkeer, zowel naar als van de N279, alsmede het bezoek aan het centrum van Helmond. (Met enkele plaatjes is dit mogelijk wat inzichtelijker gemaakt). In het slechtste geval zou het voor Dierdonk ook nog betekenen dat er ten koste van een uniek stukje natuur extra asfalt aangelegd moet worden op minder dan een steenworp afstand van de Zwanebloemsingel en dan kan er op termijn ook nog eens een verdubbeling van de N279 plaats gaan vinden. De leefbaarheid in de beide wijken zal er zeker niet op vooruitgaan zoals uit de voorspellingen valt op te maken (een verhoging van de concentraties fijnstof en een verhoging van de geluidsbelasting). Een voorbeeld van hoe nou net niet moet is voorhanden de A / N270 die dwars door het centrum van Helmond gaat. Elke aanpassing van het huidige N279 tracé lijkt dan ook niet wenselijk (een tweede autobaan door de stad). Gelukkig is ook een meerderheid binnen Helmonds politiek het er over eens dat een tweede autobaan niet wenselijk is. Het alternatief is de lange omleiding om Dierdonk en daar zijn nog meerdere opties mogelijk (zie de foto), alhoewel de Provincie in het verleden daar al eens een voorkeurs alternatief heeft aangegeven (de rode lijn).

Met dit laatste alternatief wordt in ieder geval het lokale verkeer van het doorgaande verkeer gescheiden en dat zal veel minder verkeersdruk geven in de beide wijken. Tijdens overleg tussen de Gemeente Helmond en vertegenwoordigers van Dierdonk en Helmond-Noord kwam duidelijk naar voren dat beide wijkraden voorstander zijn van de lange omleiding bij Dierdonk, wanneer er aanpassingen plaats moeten vinden aan het huidige tracé.

The Continuing Story N279Tijdens het laatste klankbord groepsoverleg heeft Wethouder De Vries aangegeven dat er in ieder geval nog overleg zou plaats vinden met de betreffende wijkbewoners. Wel is het erg jammer dat de politiek aan geeft over onvoldoende geld te beschikken om een onderdoorgang te creëren ter plaatse van de kruising N270 en de N279, dit lijkt een gemiste kans. Het wordt wederom een spannende tijd wat gaat de uitkomst worden? Wij houden u op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

De foto’s komen uit de gemeentelijke presentatie.

René van Lierop.
Wijkraad Dierdonk.

Dit bericht is geplaatst in N279, Nieuws met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Eén reactie op The Continuing Story N279

  1. Richard van Gaalen schreef:

    De discussie gaat na een tussenstop inderdaad weer door.
    Wat de beste oplossing voor de N279 is zal op lange termijn pas blijken.
    Merkwaardige blijft dat er een keuze is gemaakt om het traject Veghel/Beek en Donk 2×1 te laten en dat er wel voorzieningen voor 2×2 voor het traject Beek en Donk/Asten worden voorzien. Voor de omleiding om Dierdonk zou men ook moeten streven naar 1X1 van Beek en en Donk/Asten en de voorzieningen voor de lange termijn 2X2 niet ondersteunen. Wanneer 2×2 daadwerkelijk wordt uitgevoerd zal dit een nieuwe snelweg gaan worden. Tevens is het huidige rode voorkeursalternatief ook niet optimaal. De huidige Aarle Rixtelseweg blijft bestaan en daar langs de nieuwe N279 ! Hiervoor wordt een groot deel van de Bakelse Beemden opgeofferd, reeën zullen dan zeker verdwijnen en rustig wandelen is dan ook over.
    Waarom kiest men er niet voor om de N279 over het trace van de Aarle Rixtelseweg te laten lopen ? De mensen daar zullen daar echt niet meer lekker buitenaf wonen en het zijn ook niet veel woningen, enkele staan zelfs al enige tijd te koop !
    We hebben er jaren over gedaan om de Bakelse Aa/Beemden op te waarderen en gaan we het nu weer afwaarderen met deze weg aan de andere zijde ?
    Indien er een deel van de Bakelse Beemden verdwijnt is het logisch dat men er naar streeft om dit groen gecompenseerd te krijgen door nieuwe aanplant ergens anders (bijv. kavel Scheepstal richting Bakelse Beemden).

    Ben benieuwd naar de aangekondigde informatie avond en de verschillende argumenten/standpunten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.